دیگ بخار در صنعت نفت | 20درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

دیگ بخار در صنعت نفت | 20درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

دیگ بخار در صنعت نفت : مجموعه عظیم مشهد بخار با افتخار اعلام می نماید که کلیه انواع دیگ بخار در صنعت نفت را با ارزانترین قیمت در بین کارخانجات تولید کننده تا 20% تخفیف ویژه در بازار ایران و جهان در اختیار خریداران قرار می دهد در این مقاله به موضوعات دیگ بخار غذا- دیگ بخار افغانی- دیگ بخار پز- بویلر چیست- دیگ بخار به انگلیسی- boiler که تخصص مجموعه بزرگ مشهد بخار می باشد خواهیم پرداخت.


دیگ بخار در صنعت نفت  : مشهد بخار هم اکنون با بیش از 40 سال سابقه درخشان در طراحی و تولید انواع دیگ بخار – دیگ روغن داغ – دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی - بویلر تشعشعی -هیتر مشعل دار-انواع دی اریتور- سختی گیر آب - مبدل حرارتی - تولید و ساخت انواع بالمیل و انواع دستگاه ازن ساز فعالیت دارد در این مطلب به موضوعات متنوع دیگ بخار غذا- دیگ بخار افغانی- دیگ بخار پز- بویلر چیست- دیگ بخار به انگلیسی- boiler خواهیم پرداخت . ضمنا ما کلیه محصولات خود را از جمله انواع دیگ بخار در صنعت نفت  باضمانت و خدمات پس از فروش و 100% تضمین شده در اختیار خریداران و مشتریان عزیز قرار می دهیم و همچنین آماده همکاری با نهادها و ارگان های دولتی خصوصی و نیمه خصوصی دانشگاه ها کارخانجات هتل ها و ... می باشیم.

دیگ بخار در صنعت نفت - مجموعه عظیم مشهد بخار همچنین افتخار خود می داند که در ارائه انواع دیگ بخار در صنعت نفت   در خدمت شما بزرگواران باشد لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگ بخار غذا- دیگ بخار افغانی- دیگ بخار پز- بویلر چیست- دیگ بخار به انگلیسی- boiler با ما همراه باشید . ما در مجموعه بزرگ مشهد بخار با بیش از 40 سال سابقه درخشان کلیه تولیدات خود را در بازارهای داخلی و خارجی با بهترین متریال برای مشتریان خود تدارک دیده ایم بنابراین شما هموطنان عزیز می توانید با خیال آسوده و بدون دغدغه هر نوع از دیگ بخار در صنعت نفت  را در مجموعه مشهد بخار بررسی و انتخاب نمایید و ما نیز به شما خریداران محترم تضمین پایین ترین قیمت موجود در بازار را خواهیم داد. 

 دیگ بخار در صنعت نفت | 20درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

دیگ بخار در صنعت نفت برای تولید بخار استفاده می شود که برای بسیاری از فرآیندها، از جمله پالایش نفت، تولید محصولات شیمیایی و تولید برق مورد نیاز است. بخار همچنین برای گرم کردن مخازن و لوله ها و برای تمیز کردن تجهیزات استفاده می شود.

انواع مختلفی از دیگ بخار در صنعت نفت استفاده می شود، اما رایج ترین نوع دیگ بخار آبی است. دیگ های بخار آبی آب را گرم می کنند تا به نقطه جوش برسد و بخار تولید کند. بخار سپس برای تامین انرژی به سایر فرآیندها استفاده می شود.

دیگ های بخار در صنعت نفت باید ایمن و کارآمد باشند. آنها باید با استانداردهای ایمنی خاصی مطابقت داشته باشند و باید توسط متخصصان آموزش دیده نگهداری شوند.

دیگ های بخار در صنعت نفت بخش مهمی از فرآیند تولید هستند. آنها برای تامین انرژی به بسیاری از فرآیندها ضروری هستند و به ایمن و کارآمد بودن تجهیزات کمک می کنند.

در اینجا برخی از مزایای استفاده از دیگ‌های بخار در صنعت نفت آورده شده است:

دیگ‌های بخار یک منبع قابل اعتماد و کارآمد از انرژی هستند.

دیگ‌های بخار می‌توانند برای تولید بخار در دماها و فشارهای مختلف استفاده شوند.

دیگ‌های بخار می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از فرآیندها استفاده شوند.

دیگ‌های بخار می‌توانند برای گرم کردن مخازن و لوله‌ها و برای تمیز کردن تجهیزات استفاده شوند.

در اینجا برخی از معایب استفاده از دیگ‌های بخار در صنعت نفت آورده شده است:

دیگ‌های بخار می‌توانند خطرناک باشند اگر به درستی نگهداری نشوند.

دیگ‌های بخار می‌توانند گران باشند.

دیگ‌های بخار می‌توانند فضای زیادی اشغال کنند.

در مجموع، مزایای استفاده از دیگ‌های بخار در صنعت نفت بر معایب آن می‌چربد. دیگ‌های بخار یک منبع قابل اعتماد و کارآمد از انرژی هستند که می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از فرآیندها استفاده شوند. با این حال، مهم است که دیگ‌های بخار به درستی نگهداری شوند تا خطرات بالقوه را کاهش دهند.

دیگ بخار در صنعت نفت - کاربرد دیگ بخار در صنایع نفتی:

استفاده از بخار در صنایع نفتی شامل پالایشگاه و پتروشیمی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این سیستم ها بخار جهت پیش گرمایش، ایجاد حرارت و … استفاده می شود. از این رو می توان کاربرد دیگ بخار در صنایع نفتی را یکی از با اهمیت ترین بخش های استفاده از بخار و دیگ بخار در صنایع دانست. دیگ بخار مورد استفاد در صنایع نفتی اغلب از نوع لوله آبی بوده و که معمولا از قسمت utility به سیستم تزریق می شود.

دیگ بخار در صنعت نفت - کاربرد دیگ بخار در صنایع نفتی

استفاده از دیگ بخار در صنایع نفتی معمولا بر اساس محل به کارگیری  متفاوت است. در پالایشگاه به منظور انجام پیش گرمایش و یا جهت گرمایش در ریبویلر های برج تقطیر مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از بخار فوق اشباع و اشباع معمولا در مبدل های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. در بخش های دیگر پالایشگاه به منظور انجام فرآیند های تصفیه، شکستن هیدروکربن های متوسط و … نیز از بخار استفاده می شود. همچنین در پالایشگاه هایی که برق خود را از نیروگاه های داخلی تامین می نمایند از بخار تولید شده در دیگ های بخار برای این منظور استفاده می کنند.  (رجوع به کاربرد دیگ بخار در نیروگاه ها)

 

دیگ بخار در صنعت نفت | 30 درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

دیگ بخار در صنعت نفت - در پتروشیمی به منظور انجام فرآیند های شیمیایی مخصوصا جهت تهیه انواع مونومر و پلیمر ها مورد استفاده از بخار استفاده می شود. در این صنایع به منظور ایجاد هیدروکربن های اشباع اغلب از بخار جهت انجام عملیات استفاده میشود. همچنین جهت تولید انواع پلیمر ها و سنتز منونومر های آن از بخار تولید شده توسط دیگ های بخار استفاده می شود.

در صنایع اکتشاف و حفاری نفت به منظور ازدیاد برداشت نفت در چاه های نفتی بخار به داخل چاه تزریق می شود. استفاده از بخار به دو منظور جدا نمودن نفت های موجود سنگ های نفتی و همچنین به منظور افزایش فشار داخل مخزن مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگ بخار در صنعت نفت - کاربرد دیگ بخار در ازدیاد برداشت نفت

دیگ بخار در صنعت نفت | 30 درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

دیگ بخار در صنعت نفت - دلیل استفاده از بخار در صنایع نفتی

همانطور که پیشتر نیز گفته شد استفاده از بخار و دیگ بخار در صنایع نفتی از اهمیت زیادی برخوردار است. این اهمیت به دلیل ویژگی های منحصربفرد بخار می باشد. مهم ترین ویژگی ها به قرار زیر است.

  • فراوانی و ارزان بودن بخار
  • در دسترس و بی خطر بودن بخار
  • به دلیل ظرفیت گرمایی بالا انتقال حرارت بالایی ایجاد می کند
  • جهت چرخاندن توربین ها قابل استفاده است
  • کنترل آسان
  • حمل نقل راحت و بدون نیاز به پمپ نسبت به روغن داغ

دیگ بخار در صنعت نفت - بویلرهای بخار در صنایع نفت و گاز

بویلرها و توربین های گازی تجهیزاتی هستند که معمولاً برای تولید بخار و برق از طریق سوزاندن سوخت های فسیلی مورد استفاده قرار می گیرند .

بخار ، فاز گاز مایع آب است . هنگامی که آب در فشار تمسفر یک ، گرما جذب کند ، شروع به جوشش و تولید بخار می کند با تبدیل آب به بخار ، حجم آن تقریباً ۱۶۰۰ برابر می شود . و انرژی درونی آن نیز حداقل به میزان ۶ برابر در حالت اشباع افزایش می یابد .

گاز بر خلاف مایع تراکم پذیر است و به راحتی می توان آنرا فشرده کرد .

دیگ بخار در صنعت نفت - دلایل استفاده وسیع از بخار در صنایع شیمیایی :

الف) فراوانی و ارزان بوده آب

ب) در دسترس بودن و نیز بی خطر بودن آب

پ) انتقال حرارت از بخار به اجسام دیگر به راحتی صورت می گیرد

مانند قرار دادن یک کویل در داخل یا قرار دادن یک ژاکت حرارتی در اطراف آن

ج) راحت بودن کنترل دمای بخار در صورتی که از آن برای حرارت دادن استفاده شود .

مانند نصب یک شیر کنترل برای کاهش یا افزایش حرارت

د) از بخار با فشار بالا می توان به کمک توربین بخار ، کار انجام داد .

از بویلر ها ( دیگ های بخار ) در صنعت ، برای تولید بخار استفاده می کنند .

    تقسیم بندی بویلر ها :

بویلرها براین اساس تقسیم بندی می شوند

    براساس نحوه گردش آب :

الف) جریان گردش طبیعی : اساس گردش آب در این نوع ، اختلاف دانسیته حاصل از تفاوت دما در لوله های پایین رودنه و بالا رونده می باشد .

ب) جریان گردش اجباری : که به وسیله استفاده از یک پمپ انجام می شود

دیگ بخار در صنعت نفت - براساس نوع سوخت معدنی 

۱- با سوخت گازی

۲- سوخت مایع

۳- سوخت جامد

۴- سوخت ترکیبی

دیگ بخار در صنعت نفت -  براساس محتویات داخل لوله ها :

 در ادامه به آن خواهیم پرداخت

دیگ بخار در صنعت نفت -  براساس صاف یا خمیده بودن لوله ها :

۱- شیب دار

۲- عمودی

دیگ بخار در صنعت نفت - براساس نوع منبع حررتی :

    سوخت فسیلی ( جامد ، مایع ، گاز )

    با انرژی الکتریکی

    با انرژی اتمی

دیگ بخار در صنعت نفت -  براساس فشار عملیاتی :

۱- بویلر با فشار پایین( زیر ۲۰۰ Psi )

۲- بویلر با فشار متوسط (۲۰۰-۵۰۰Psi  )

۳- بویلر با فشار بالا (۵۰۰-۲۰۰ Psi)

مهمترین معیار تقسیم بندی بویلرها براساس محتویات داخل لوله می باشد .

دیگ بخار در صنعت نفت - تقسیم بندی بویلرها براساس محتویات داخل لوله ها

   1- فایر تیوب

این نوع بویلرها از یک محفظه احتراق و دیگ تشکیل شده است . دیگ حاوی لوله هایی است که از یک طرف به آن وارد ف و از طرف دیگر خارج می گردند . بخشی از فضای دیگ توسط لوله ها اشغال شده و بقیه فضا برای آب در نظر گرفته شده است . گازهای گرم حاصل از سوزاندن سوخت در محفظه احتراق وارد این دسته از لوله شده و از سراسر دیگ عبور می کنند .انتقال حرارت بین گازهای عبوری از لوله ها و آب درون دیگ سبب گرم شدن آب و تولید بخار         می گردد

۲- واتر تیوب

این نوع بویلرها ، از محفظه احتراق ، لوله های بالارونده و پایین رونده ، مخازن بخار (Steam dram) مخزن لجن (Water  dram-mud … ) تشکیل شده اند

این بویلر ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند که براساس نوع لوله ها ، تعداد و نحوه قرار گیری مخازن بخار و لجن ، ساختارهای متنوعی را شامل می شوند .

انواع بویلرهای واتر تیوب

  • بویلرهای تک درامه
  • بویلر دو درامه ( نوع o,D )
  • سه درامه ( به شکل A انگلیسی )
  • بویلرهای چهار یا پنج درامه

برای تولید بخار ، ابتدا آب وارد دستگاهی به نام هوازدا یا Dearator  می شود تا در این مرحله گازهای نامحلول مانند اکسیژن و دی اکسید کربن از آن جدا شود تا موجب خوردگی در بویلر نشوند .

بعد از مرحله هوازدایی ، آب توسط تلمبه ها وارد رینک تغذیه بویلرها می شوند و سپس برای هر بویلر فرستاده می شوند .

آب تغذیه برای هر بویلر ، تحت کنترل جریان (FIC)   توسط یک لوله منشعب از خط اصلی ،  وارد قسمت پیش گرم کننده (ECONO Maizer )  شده و تا   گرم می شود .

آب خروجی از اکونوماریز وارد steam drum می شود . در درام بالا ، آب ورودی به بویلر از طریق لوله های پایین رونده (down comer) به سمت Water drum  می رود . از آنجا ، جریان آب وارد لوله های بالا رونده (Riser) می گردد .

لوله های بالا رونده ، بخش های مختلف محفظه احتراق را می سازند . مانند دیواره ها ، کف و سقف .

آب در لوله های بالارونده در معرض حرارت قرار گرفته و بخشی از آن تبدیل به بخار می شود .

مخلوطی از آب و بخار مجدداً وارد مخزن بخار ( درام بالا ) شده و در آنجا دو فاز بخار و آب از طریق عبور از مراحل جدا کننده آب و بخار از هم جدا می شوند .

جریان گردشی از بالا به پایین و بالعکس در اثر اختلاف دانسیته می باشد .

فاز بخار با عبور از مراحل جداسازی ذرات آب از بخار ، از آب جدا می شود و از طریق خطی جداگانه از بالای مخزن بخار ( درام بالا ) خارج می گردد . این بخار به صورت اشباع است . (Saturated steam)

برای بدست آوردن بخار خشک (Super Heated steam ) بخار مرطوب را به قسمت سوپرهیت می فرستند .

درقسمت سوپر هیت ، دو نوع تیوب وجود دارد :

  • تیوب های اولیه Primary
  • تیوب های ثانویه Secondary

برای تنظیم دمای خروجی وپرهیت نهایی ف به بخار خروجی از تیوب های اولیه ، تحت کنترل TIC مربوطه آب دی سوپرهیت تزریق می شود .

دیگ بخار در صنعت نفت - در نهایت بخارHps با فشار خروجی ۴۲ bar تا ۴۴ و دمای  تولید می شود و برای تامین انواع بخار مورد نیاز به قسمت Let Down station ( ایستگاه تقلیل فشار ) فرستاده می شود تا انواع بخارهای زیر در این قسمت تولید شود

  • Hps: 42 bar
  • Mps: 21 bar
  • Lps: 4.5 bar
  • LLps: 4 bar

بخار تولید شده در واحد بخار ، پس از استفاده در واحدهای عملیاتی ، مجدداً به واحد بخار بازگشته و پس از کندانس شدن مجدداًوارد سیکل تولید بخار می گردد.

  دیگ بخار در صنعت نفت - دلایل تصفیه کردن آب بویلر عبارتند از:

  • جلوگیری از تشکیل رسوب
  • حفظ کیفیت بخار
  • به حداقل رساندن خوردگی در سیستم های بویلر و بخار

تصفیه خارجی کارهایی مانند مانند حذف ذرات سوسپاسیونی ، گازهای حل نشدنی ، سختی گیری از آب صورت می گیرد .

تصفیه داخلی آب بویلر با تزریق مواد شیمیایی به آب بویلر صورت می گیرد .

دیگ بخار در صنعت نفت | 20درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

دیگ بخار در صنعت نفت - مهم ترین دلایل تزریق مواد شیمیایی :

  • تنظیم PH و حفظ میزان قلیائیت
  • سختی گیری از آب ورودی
  • جلوگیری از تشکیل لجن
  • حفاظت از بخش های در معرض حرارت از آب گرم
  • هواگیری و جلوگیری از خورندگی اکسیژن
  • جلوگیری از شکنندگی قلیایی
  • جلوگیری از تشکیل فوم
  • تشکیل فیلم محافظ برای جلوگیری از خوردگی
  • جلوگیری از خوردگی به وسیله بخارات کاندنس شده

   دیگ بخار در صنعت نفت -  اجزاء و متعلقات بویلر :

۱- واحد تامین آب Lpc,DM

۲- مبدل های حرارتی ، شلاخه ای از آب DM

۳- رینگ آب ورودی به بویلر

۴- صافی های دو قلوی آب ورودی به مخازن هواگیر

۵- مخازن هواگیر

۶- پمپ های تغذیه

۷- اکونوماریز

۸- Steam  dram ( درام بالا )

۹- Water  dram (درام پایین )

۱۰- لوله های Riser (بالا برنده )

۱۱- لوله های down comer  ( پایین برنده )

۱۲- دی سوپر هیتر

۱۳- سوپر هیت

۱۴- Blow  down ( تخیله آب بویلر )

۱۵- Soot blower  ( دوده زدایی )

۱۶- جدا کننده های آب و بخار در درام بالا

۱۷- Test pipe ( لوله تست )

۱۸- Silenser ها ( صدا خفه کن )

۱۹- psv ( شیرهای ایمنی فشار )

۲۰- دودکش ها stack

۲۱- محفظه احتراق

۲۲- اشعه های بنفش و مادون قرمز ( اسکانرها )

۲۳- مشعل ها

۲۴ – پایلوت مشعل ها

۲۵ – فن های دهنده

۲۶- پیش گرم کن هوا

۲۷- تزریق مواد شیمیایی

۲۸- سیستم نمونه گیری  sampling

۲۹- سیستم تامین سوخت به بویلر

۳۰- ایستگاه تقلیل فشار

۳۱- ونت ها و تخلیه ها

۳۲- رینگ بخار Hps

۳۳- Stop valve

۳۴- Reng valve

دیگ بخار در صنعت نفت | 20درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

دیگ بخار در صنعت نفت - مخازن هواگیر :

برای خارج کردن اکسیژن محلول در آب تغذیه دیگ های بخار و نیز گرم کردن این آب از مخازن هواگیر استفاده می کنند. هر کدام از این مخازن از دو مخزن افقی که بر روی همدیگر قرار دارند  تشکیل شده است که توسط پنج عدد لوله ارتباطی به هم مربوط می شوند که سه لوله برای پایین آمدن اب و دو لوله برای بالا رفتن بخارها دو اکسیژن تعبیه شده اند .

دیگ بخار در صنعت نفت - مکانیسم کار :

آب DM پس از عبور از فیلتر و نیز آب مقطر سرد و گرم (LPC) پس از عبور از فیلترها از بالا وارد مخزن می شوند ظرف بالایی دارای تعدادی صفحات جدا کننده و افشانک است که این افشانک ها یا ( نازل ها ) آب را بر روی صفحات جدا کننده می ریزد . بخار LLPS با فشار ۴ bar از پایین صفحات جدا کننده و آب های ورودی از بالای آن به پایین وارد می شوند .

در اثر تماس قطرات آب با بخار آب ، اکسیژن و گاز کربنیک موجود از طریق مسیرهای خروجی از vesel بالایی خارج می شود . (Vents) و آب ورودی ، گرم شده و از طریق لوله های ارتباطی وارد مخزن اصلی پایین می شود. که این مخزن کار ذخیره سازی آب برای پمپ های تغذیه را نیز انجام می دهد .

فشار مخازن هواگیر با بخار LLp 4bar کنترل گردیده و در نتیجه دمای آب خروجی  خواهد بود .

به خروجی مخازن هواگیر جهت حذف اکسیژن احتمالی باقی مانده و نیز تنظیم PH ماده ای به نام هلامین (H90) 90 تزریق می شود .

در گذشته به جای این ماده از هیدرازین و آمین استفادده می کرده اند

الف) اکونوماریز

آب تغذیه بویلر پس از هواگیری توسط تلمبه های تغذیه وارد رینگ آب می شود که برای هر بویلر شاخه ای از رینگ آب گرفته شده که به بویلر وارد می شود .به جهت پیش گرم کردن آب ، قبل از ورود به درام بالا آن را از درون اکونومایزر عبور می دهند و بدین صورت دمای آب از  خواهد رسید .گازهای حاصل از احتراق پس از عبور از بخش جابجایی از طریق کانال هایی وارد دود کش شده و از طریق آن وارد اتمسفر می گردد . به علت بالا بودن دمای این گازها و خارج شدن انرژی زیادی از بویلر به بیرون ، می توان از این انرژی برای افزایش راندمان بویلر استفاده کرد . به همین علت بویلرها دارای اکونوماریز می باشند .اکونوماریز در اصل مبدل های حرارتی شکل و دسته لوله هایی می باشند که در مسیر جریان گازهای گرم خروجی قرار داده می شوند .

ب) Steam drum ( مخزن بخار )

آب ورودی به بویلر پس از عبور از پیش گرم کننده ( اکونومایزر ) ابتدا به steam drum وارد می شود و از طریق لوله های پایین رونده به سمت مخزن پایین منتقل می گردند . 

مخلوط آب گرم و بخار نیز توسط لوله های بالا رونده به این مخزن منتقل می شوند .

با تجمع بخار در مخزن بخار ، فشار بخار ، بالا رفته و پس از رسیدن به فشار مورد نیاز عملیاتی و جداسازی قطرات آب از بخار ، به بیرون از مخزن انتقال داده می شود .

اگر فازهای بخار و آب به خوبی از هم جدا نشوند دو پدیده متداول در بویلر اتفاق می افتد .

  • Carry over
  • Carry under 

پدیده carry over

اگر قطراتی از آب به همراه بخار از مخزن بخاربه سمت سوپر هیت برود به آن Carry over می گویند . این پدیده سبب بروز مشکلاتی در بخش سوپر هیترها می گردند .

دیگ بخار در صنعت نفت - بدین صورت که قطرات آب حاوی املاحی هستند که پس از تبخیر آب در سوپر هیت بر روی جداره های داخلی سوپر هیت رسوب می کنند . بر اثر افزایش این رسوبات ، مشکل over heat شدن لوله ها و در پی آن خرابی آنها به وجود خواهد آمد .

پدیده Carry ounder

دیگ بخار در صنعت نفت - اگر در آب ورودی به لوله های پایین رونده مقداری بخار وجود داشته باشد به آن Carry under  می گویند به علت پدید آمدن این مشکل ، مقدار بخار در لوله های بالا رونده بیشتر از آب شده و در بخش هایی لوله خشک می ماند و مشکل over heat شدن لوله ها به وجود می آید .

دیگ بخار در صنعت نفت | 20درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

پ) تیوب های بویلر

۱- لوله های پایین رونده : (down  comer)

 لوله هایی که آب ورودی به درام پایین منتقل می کنند و در بخش جابجایی بویلر قرار دارند .

۲- لوله های بالا رونده : (Riser)

دیگ بخار در صنعت نفت - این لوله ها در اصل محفظه احتراق بویلر را تشکیل می دهند . در این لوله ها ، آب با حرارت دیدن به سمت بالا حرکت می کند . گاهی به این لوله ها ، تبخیر کننده نیز می گویند حد فاصل دو لوله رایزر ، صفحه ای قرار گرفته تا از عبور گاز جلوگیری کند .

اگر رایزرها در دیواره باشند Tube Wall و اگر در کف باشند Fcoor  Tube نامیده می شوند .

ج) جداکننده های آب و بخار

در گذشته برای جدا کردن آب از بخار در درام بالا از Dry pipe استفاده می کردند . ولی امروزه برای جدا کردن بهتر از جداکننده های چند مرحله ای استفاده می کنند که شامل مراحل زیر می باشند :

    جدا کردن اولیه initial separation

دیگ بخار در صنعت نفت - رایزرها به درام بالا و درون یک کانال سراسری وارد می شوند که روی این کانال و به فاصله ای از آن یک صفحه فلزی نصب شده است . مخلوط آب و بخار خروجی از لوله های بالا رونده وارد این کانال شده و از آن سرریز می شود . بخش عمده آب از بخار جدا می شود . بخار حاصل به سمت بالا می رود و به صفحه فلزی برخورد می کند و برای عبور مجبور به تغییر جهت می گردد و به واسطه این برخورد و تغییر جهش ، بخش دیگری از آب همراه بخار جدا می شود .

    خشک کردن یا drying

بخار حاصل از مرحله اول مکن است حاوی ذرات مایع ، حباب ، کف یا فوم باشد . برای جداسازی آنها از فیلترهایی استفاده می کنند . این فیلترها انواع مختلفی دارند و عموماً به شکل جعبه هایی هستند که از بالا به هدر خروجی متصل و از پایین به وسیله یک صفحه فلزی مسدود است .

در دو سطح جانبی ، صفحات فلزی به موازات هم قرار دارند . بخار از لابه لای این صفحات فلزی عبور کرده و به داخل جعبه وارد می گردد و پس از آن از بالای جعبه به هدر خروجی می رود .

ذرات آب در برخورد با این صفحات فلزی از بخار جدا می گردند .

در انواع دیگر به جای این صفحات فلزی موازی هم ، از غشاهای متخلخل استفاده می شود . در برخی مخازن دیگر از جداکننده های سیلیکونی به جای کانالو صفحه فلزی ( در مرحله جدا کردن اولیه ) استفاده می گردد .

استفاده از دیگ‌های بخار در فرآیندهای نفتی: عملکرد و کاربردها

دیگ بخار (Steam Boiler) یکی از تجهیزات مهم در صنعت نفت و انرژی است که برای تولید بخار از آب به منظور انجام فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت نفت، دیگ‌های بخار به عنوان یک منبع انرژی مهم برای گرمایش و تولید بخار برای استفاده در فرآیندهای متعدد مانند تقطیر نفت، گرمایش مخازن نفت خام، تولید برق و دیگر فرآیندها به کار می‌روند.

ویژگی‌های مهم دیگ‌های بخار در صنعت نفت عبارتند از:

فشار و دما: دیگ‌های بخار در صنعت نفت باید قابلیت تحمل فشار و دمای بالا را داشته باشند. این فشار و دماها به وسیله فرآیندهای مختلف مانند تقطیر نفت و تبدیل حرارتی به مواد معدنی دیگر انتقال داده می‌شوند.

کارایی انرژی: دیگ‌های بخار باید بهینه و با کارایی بالا انرژی مصرفی را به بخار تبدیل کنند تا مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌های محیطی کاهش یابد.

کنترل: کنترل دقیق دیگ‌های بخار برای حفظ فشار و دمای مطلوب بسیار حیاتی است.

ایمنی: ایمنی در عملکرد دیگ‌های بخار بسیار مهم است تا حوادثی نظیر انفجار یا نشتی درجه حرارت بالا ایجاد نشود.

نگهداری و خدمات پس از فروش: دیگ‌های بخار باید دوره نگهداری منظم و خدمات پس از فروش مطلوبی داشته باشند تا به طول عمر آنها کمک شود.

در کل، دیگ‌های بخار در صنعت نفت نقش مهمی در تأمین انرژی برای انجام فرآیندها و تولید محصولات نفتی دارند و باید به صورت دقیق و ایمن عمل کنند تا عملکرد صحیح و بهره‌وری بالا را فراهم کنند. 

دیگ بخار در صنعت نفت | 20درصد تخفیف قیمت خرید|فروش دیگ بخار

در پایان مجددا تاکید می نماییم که ما در مجموعه بزرگ مشهد بخار تمام تلاش خود را به کار گرفته اییم تا بتوانیم هر نوع از دیگ بخار – دیگ روغن داغ – دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی - بویلر تشعشعی -هیتر مشعل دار-انواع دی اریتور- سختی گیر آب - مبدل حرارتی - تولید و ساخت انواع بالمیل و انواع دستگاه ازن ساز را با ارزانترین قیمت و تا 20% تخفیف ویژه و زیر قیمت سایر کارخانجات فعال در ایران طراحی و تولید نموده و بدون واسطه تقدیم مشتریان نماییم. مجددا توصیه اکید داریم حتما و حتما قبل از اینکه تصمیم به خرید یک نمونه از دیگ بخار – دیگ روغن داغ – دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی و ... را از هر شخص و شرکتی نمایید با یکی از شماره های - - 09152152481 تماس برقرار کنید تا به صورت 100% رایگان از مشاوره های قبل خرید و همچنین لیست قیمت نهایی مطلع شوید.